Gradering på Løvås skole
Ved Løvås skole ble det 11.juni avholdt gradering for SFO avdelingen. Barna som er med er mellom 7 og 10 år og selv om det er et samarbeid mellom Bergen Taekwon-do klubb og SFO ordningen på skolen, er det også barn med som ikke går på SFO. Foreldre og foresatte fikk se en flott gjeng barn vise hva de har trent på den siste tiden. Dagen startet med at barna stod ute i gangen og ventet på foreldrene som skulle komme og se på. Når de kom kunne de ta med seg barna inn og sette seg. Alle barna satt med foreldrene mens de ventet på sin tur. På denne måten klarte vi å minimere lydnivået i salen mens graderingen pågikk. Det ble en oppvisning i mønster spark og arrangert sparring, og alle hadde lest godt på teorien. Mønsterhistorier, stillinger, teknikker og spark ble beskrevet og vist med stor entusiasme. Alle bestod testen med glans og smilte fra øre til øre da de fikk tegnet på bestått grad.
Å samarbeide med SFO gjør at treningen skjer i løpet av skoledagen. Mange barn trenger en arena der de opplever mestring sammen med andre. Taekwon-do er en slik aktivitet der barna får utvikle seg og får fysiske bevis på den utviklingen. De får et reflektert forhold til hva de kan og hvilket nivå de er på. Dette gjør at de kan sette seg nye mål og jobbe strategisk mot det nye målet. Dette samsvarer også med hvordan skolen ønsker at barna skal jobbe. De lærer seg å sette seg mål, bruke strategier for hvordan de skal nå disse målene, og gjennom graderingen får de testet om målene er nådd. Når barna føler mestring vil det oppstå en naturlig indre motivasjon til å fortsette å sette seg nye mål. Dette oppleves veldig sterkt hos de barna som har holdt på en stund. Det skjer altså en endring i adferd hos elevene. Endring i adferd må være tilstede for at man skal ha utvikling. Jeg mener ikke adferd som at man går fra å ikke oppføre seg til å bli snill, men endring i måten man tilnærmer seg aktiviteten. Når barna blir bevisst sin egen læring i tidlig alder vil de ha fordeler på andre områder enn Taekwon-do, siden denne måten å jobbe på er så grunnleggende hos oss og blir modellert hele tiden. Et annet element er de tydelige rammene alt vi gjør er satt i. Tydelige rammer og klare regler gjør at barna føler seg trygge, og det må de være for at de skal utvikle seg. I tillegg er det klare fysiske fordeler når det gjelder det motoriske. Både fin og grovmotorikk blir stimulert gjennom de tekniske elementene Taekwon-do består av.
Jeg er stolt over å undervise en slik flott gjeng barn. Gratulerer med en strålende test.
Danckert Loodtz